Van egy kérdésem: létezik-e olyan, hogy kontraposto, de hátrafele. Hogy világos legyek: van itt egy kép, én azt állítom, hogy hanyatt dol, a tulaj meg azt, hogy kontraposto. Szerintem a kontraposto mozgást szokott kifejezni, ami hátrafele esetben konkrétan a hanyattesést jelenti.
Ja, a kép: http://index.hu/tech/digicam/fotozz/fotot_megmutat?Foto_ID=13230
/gusthy1/

a kontraposzt NEM mozog, egy statikus beállás.
A testsúly egyik lábra,csipö oldal, a gerinc görbülése miatt a súlypont megmarad, moddel nem esik sehova.
Látványilag dinamikus, sokat használják föstök, szobrászok.
/abrash/

Persze, egy szobor vagy festmény nem mozog, amit ki akar fejezni, az a mozgás.
/gusthy1/

A kontraposzt az pont nem dol sehová. A (számora) legkarakteresebb megjelenítése Dávid. (Michelangelo B.)
(remélem nem olvas be ide muvészettörténész!)
A reneszánszban eloszeretettel alkalmazták. Onnan lehet könnyen felismerni, hogy a váll és a csípo meghosszabbított vonala metszi egymást. Ha megálltok egyenesen, akkor az egyik láábatokat megrogyasztva kontrapost szerut kaptok. (Persze nemárt a fejeteket iselfordítani a rogyasztás felé -> feszes, a rogyasztással ellnekezoleg -> nyugodt tartásba.
/holparcs/

"Az athéni Akropolisz épületeit a "kontraposzt" szabályainak megfeleloen telepítették. A kifejezés az ókori görög szobrászatból ismeretes: az álló ember szobrának egyensúlyát a függoleges tengelytol mindkét irányban elmozduló testrészek, a teherhordó láb, a törzs és a kimozduló kéz adták. Hasonló módon mozdul ki a kapuépítmény által meghatározott tengelybol egyik irányban a Partheon, a másikba pedig a Erechteion épülete. A kompozíció így változatos, életszeru, az elrendezést mégis a tökéletes kiegyensúlyozottság és harmónia jellemzi."
/n0teasy/

Click a ide! (új ablakban nyilik meg az illusztráció)
111111 11 Talán észreveheto, hogy apró vonalakkal és nyilakkal bejelöltem néhány pontot, amit érdemes megfigyelni... ;o)
Tudtommal a pózt a görögök "találták ki". Arra szolgált, hogy a szobraiknál az állásban is érzékeltetni tudják a mozgás feszültségét.
Itt az elhajítás pillanatát ragadta meg a Mester. A feszültség totálisan érzékelheto. A testsúly a jobb lábon van és a szobor teljes súlyát viseli egyben. Az a kis "izé" a lábánál azért maradt meg a tömbbol, mert különben eltörne. (Ennél többet sajnos nem merek írni magáról a szoborról, mert még sohasem láttam. Ugyan könyvek tömkelegét olvastam el róla és Michelangelo munkáiról, de mivel nem láttam, ezért beképzelt dolog lenne róla beszélnem bovebben. De nagyon szeretném már látni!!!)
Amit itt jól lehet látni: A gerincoszlop egyenes, a jobb láb feszes, a teljes test nyugodt. Az egyensúlyt a vállak ejtése adja.
/holparcs/

Valami ilyesmi van nekem is, de még nincs beszkennelve. Ami be volt, azon csak a fej, és a vállak voltak. De olvastad "A kobe zárt fájdalom" címu romantikus, de szép könyvet? S máshol is olvastam, hogy a Mester ezt a megoldást kénytelen volt választani, mert a márvány alakja ezt adta ki (egyik forrás szerint o "faragta " el véletlenül, egy másik szerint szállításkor történt a dolog).
/la_rongit/