pár napja találtam az oldalt azóta rabja vagyok:)
csak azt nem tudom hogy mi az hogy 'rekeszérték'
a gépemen van F2.8 és F4.9.
mindkétt beállításal fényképeztem már de nem látom a különbséget.ha van valakinek 5-10 szabad perce leírná nekem mi is ez? mire jó? mikor melyiket használjam?
/v575/

Ez eléggé a fotózás eleje, nagyon egyszeruen annyit jelent, hogy mekkora lukon megy be a fény a gépbe. Könnyen belátod, hogy nagy lukon sok fény megy be, kevés lukon kevés, tehát hosszabb expozíciós idore van szükség. Ami viszont kevésbé magától értetodik, hogy a kis luk esetén a kép mélységélessége no. Ezt az értéket hívják rekesznek, vagy "magyarul" blendének.
Amúgy ha ennyire elemi dolgokat sem ismersz, érdemes megvenni valamely könyvet a témáról, pölö Dinna szokta itt állandóan a National Geographic fotóiskolát emlegetni, nekem is megvan, tényleg nagyon jó.
/gusthy1/

A rekesz azt a célt szolgálja, hogy az érzékelore jutó fény mennyiségét változtassa. Logikus: minél kisebb a rekesz, annál kevesebb a fény. Járulékos dolog: Annál több minden éles a képen. A rekeszt általában úgy adták meg az analóg gépen, hogy a gyújtótávolságot elosztották a hatásos lencse-átmérovel. Pld. 2-es rekesz: egy 50 mm-es gyútávú lencsénél 25 mm hatásos lencseátmérot ad ki.
Digi-gépeknél hasonló a dolog.
A rekesz -értékek általában úgy vannak megadva, hogy az egyre nagyobb számok egyre szukebb nyílást jelentenek. Az egymás utáni számok sorban a bejutó fényertot felére, negyedére, stb. csökkentik. Ma már a digi-gépeknél ezeketa gép szinte folyamtosan is beállíthatja (a jobbaknál, de inkább a zársebességgel variálnak).
/la_rongit/

Akkor áruljuk el a rekeszértékek közötti logikát is.
La_rongit már írt arról, hogy fele annyi fény jut be egy rekeszértékkel kisebb blende esetén.
De hogy vannak ezek az értékek?
F2, F2,8, F4, F5,6, F8 stb.
Ez egy mértani sor, ahol a következo elem mindig az elozo szorozva gyok kettovel
Természetesen vannak más rekeszértékek is, pl. F2,2, F2,5, ezek 1/3 blendénként történo állításkor jöhetnek elo.
Ja igen, a blendeméretet többféleképpen is lehet jelölni, általában F2,5, vagy f/2,5 jelzést használnak.
F2 nagy rekeszt jelent, vagyis sok fényt enged be, kicsi a mélységélesség (kompakt digitnél annyira nem, de azért érezheto), F8 szuk rekeszt jeletn, kevés fényt enged be (hosszabb expozíciós ido, nagyobb mélységélesség -> több minden éles a térben).
Adott megvilágítás esetén ha F8-nál 1/15 mp-es expozíciós ido kell, akkor ugyanez F5,6-nál 1/30 mp, F4-nél 1/60 mp, F2,8-nél 1/125 mp, F2,0-nál 1/250 mp-nek adódik.
Az optikák fényereje adja meg, hogy mekkora a legnagyobb rekesz, amit használhatsz. Kompakt digitálisok 3x-os zoomátfogású optikáa nagylátószögnél F2,8, tele állásban F4,9 fényerore képesek nagyátlagban. Persze vannak jó fényereju optikák is, amelyek F2,0 kezdofényerejuek (vagyis 2x olyan fényerosek, mint az átlag 3x-os zoomoptikák a digitkompaktokban).
/Birdie/

Régebben fényerot adtak meg gépeken. Pld. a félautomata Flexaretnek olyan mechanikus beállítója volt, hogy a mért fényértéket beállítvba, és egy kedvezo zár- vagy rekesz-értéket kiválasztva már csak egy kart kelltt tologatni, s az összetartozó értékpárok együtt maradtak. Volt olyan ido, mikor ilyeneket szajkóztunk: " 21 DIN-es filmnél, tengerpart, eros napsütés: 11-125, vagy 11-250. Sima napsütés: 8-250." stb, stb, stb. Szép idok voltak, mert elohívás után derült ki, hogy a becsapós szemünk hogy uzött belolünk bolondot. Szép ido volt még az optikai fényméros korszak. Aztán jött a szelénes, amelynél 2-3 év után "kimerült" a szelén..
/la_rongit/

"egy kedvezo zár- vagy rekesz-értéket kiválasztva már csak egy kart kelltt tologatni, s az összetartozó értékpárok együtt maradtak."
Elég sok digit gép tudja már a "program-shift" módot is, csak sokan nem használják ki.
/Birdie/

Annyit tennék hozzá az elottem szólók mondandójához, hogy digitális géppel nem sok különbséget fogsz látni f4 vagy f5,6 rekeszérték között.
A rekeszérték leglátványosabb hatása az elkészült képen a mélységélesség változásán figyelheto meg.
A digigépekben pici lapkára rendkivul kis gyújtótávolságokkal készülnek a képek, ezért a mélységélesség mindig nagyon nagy.
SZinte minden élesnek látszik.
...jobban mondva minden egyformán élesnek látszik.
/Százbolha/